BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

SEA

Maak je gebruik van cookies? Wees Google Consent Mode v2 de baas!

Sinds 1 Maart is er veel veranderd voor iedereen die een website heeft. Het is sinds die datum verplicht om de privacyvoorkeuren van je websitebezoekers te delen via de nieuwe Consent Mode v2 van het Google platform. Wat is het precies, en wat kan jij doen om deze consent mode de baas te zijn? 

Maak je gebruik van cookies? Wees Google Consent Mode v2 de baas!

Je kent het wel: je komt op een website, en er verschijnt een banner die je vraagt om toestemming te geven voor het gebruik van cookies. Dit is de cookie banner. Bij elke website is een cookie banner al een tijd verplicht, maar eigenlijk hoort deze banner ook werkelijk de metinge uit te schakelen zodra een bezoeker de cookies weigert. Dat ging nogal eens mis. 

Daarom heeft Google nu de Consent Mode v2 ingevoerd. Als je gebruik maakt van Google Ads, analytics, of andere meet-tools, moet je hier dus toestemming voor gaan vragen. Daarbij is de manier waarop je toestemming moet vragen specifieker geworden. Een simpel wel/geen toestemming geven is niet genoeg. Als de implementatie van de Consent Mode V2 op jouw website niet correct is, zal Google de metingen van de desbetreffende website weigeren. Dit kan gevolgen hebben voor de effectiviteit van Google Ads-campagnes.

Als de implementatie van deze consent mode op jouw website niet correct is, zal Google de metingen weigeren

Er was al een AVG, waarom nu dan de consent mode v2?

Door toenemende Europese wetgeving wordt er steeds meer druk gelegd op het beschermen van de privacy van websitebezoekers. Dit heeft vooral gevolgen voor marketing. Want als je advertenties draait en daar geld voor betaalt, wil je natuurlijk weten hoe deze het doen. Daar hebben we tools voor: bijvoorbeeld Google Analytics, dat verschillende metingen bijhoudt.

 

Analytics meet het gedrag van bezoekers op de website aan de hand van gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe vaak er op een link wordt geklikt;
  • Wanneer een formulier wordt ingevuld;
  • Wanneer iemand door een pagina scrollt;
  • Wanneer een gebruiker van de ene naar de andere pagina gaat;

Dit mag je echter pas meten als de gebruiker daar toestemming voor geeft. De meting van deze gebeurtenissen moet dus pas geactiveerd worden als er op het knopje ‘ik geef toestemming’ gedrukt wordt. Het uitzetten van de metingen als er geen toestemming wordt verleend, is de stap die vaak vergeten wordt. Bijvoorbeeld omdat deze te complex of duur is om te implementeren. Zeker voor de website van een simpel klein bedrijf. Omdat deze regels niet worden gevolgd, is de regelgeving nu nog strenger geworden.

Hoe werkt de consent mode?

Je kent die cookie banner wel. Maar wat is er precies anders met de nieuwe consent mode? Zo gaat het in zijn werk:

Volledige toestemming

Geeft de bezoeker volledige toestemming voor dataverzameling? De metingen van o.a. Google Analytics, Google Ads of andere niet-google platforms als Hotjar worden dan toegelaten.

Geen toestemming

Geef de bezoeker geen toestemming? Dan worden er alleen nog ‘cookieless pings’ gestuurd naar de Google Analytics server. Zo zijn er nog wel meetgegevens, maar een stuk simpeler!

 

Consent mode instellen

Goed, het is je duidelijk hoe belangrijk het is om deze regels te volgen. Hoe pak je zoiets aan? Om deze nieuwe wetgeving voor jouw website in orde te maken, zijn er grofweg twee opties.

  1. Je stelt een CMP (Consent Managent Platform) in, zoals Complianz of Cookiebot en laat de koppeling maken met Google Tag Manager. Dit is een extern en kant-en-klare software die de banner op je website laat verschijnen. Je kan dit zelf installeren, of door iemand anders op je website laten zetten.
  2. Je laat een maatwerk Cookie banner maken die ook gekoppeld wordt aan de Google Tag Manager container. Het voordeel is dat de instellingen precies aansluiten op de specifieke metingen die jij wil doen. Je bent niet afhankelijk van externe partijen en betaalt geen maandelijks bedrag.

Google Tag Manager is een container waar alle andere tags beheerd worden. Iedere tag in die container meet bepaalde gebeurtenissen op de website. Die tags zullen allereerst goed ingericht moeten zijn. Na de koppeling met consent mode is het mogelijk om de tags pas aan te zetten als er consent is gegeven. Dit is dus best even een werkje, het is verstandig om daar een specialist naar te laten kijken. Lees je dus in ieder geval goed in voor je aan de slag gaat.

Onze eigen consent management plugin

Bij BOOOM Digital Agency heeft een in-house plugin ontwikkeld zodat er geen maandelijkse kosten voor een CookieBot of Complianz zijn. Zo heb je enkel eenmalige kosten en ben je zo min mogelijk afhankelijk van externe oplossingen. Wil je meer weten? Neem contact met ons op om te inventariseren of jouw website de privacy van je bezoekers garandeert. Ook als je website niet bij ons is gehost, helpen we je graag verder. Bel ons op 026 202 23 54 en we helpen je direct om Google Consent Mode V2 de baas te zijn!

lanceer nu je consent banner Cookie consent mode v2
BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
Plan een kennismaking in