BOOOM Digital - Gradient styling elementBOOOM Digital - Gradient styling element

SEO

Google AI search is in Nederland: blijf op de hoogte

Google AI search, de grootste update in 25 jaar van de Google zoekmachine zal alles veranderen. Lees hier hoe het werkt in ons doorlopende artikel.

Google AI search is in Nederland: blijf op de hoogte

Grootste Google update in 25 jaar

Met generatieve AI kan Google Search veel meer voor je doen en zoeken dan ooit tevoren. Je kunt alles vragen wat in je opkomt of wat je gedaan wilt krijgen — van het uitvoeren van een onderzoek tot het plannen van een uitje of uitgebreid brainstormen over een nieuw onderwerp. Voor wie al bekend is met ChatGPT, Gemini, Copilot, Perplexity of andere generatieve AI: je krijgt eigenlijk een soort ChatGPT ingebouwd in Google.

Dit is mogelijk dankzij een nieuw Gemini-model (de ‘ChatGPT van Google’) dat speciaal is ontwikkeld voor Google Search. Het voegt de geavanceerde mogelijkheden van Gemini toe aan de zoekresultaten, zoals multi-step redeneren, vooruit plannen en multimodaliteit.

Wat kan je met Google AI search?

Een tijdje terug hebben we de meest opvallende nieuwe functies van de Google AI update op een rij gezet. Nu zullen we deze functies testen en hier laten zien wat wel of niet werkt.

1. AI overviews

Soms wil je gewoon snel een antwoord en heb je geen tijd om alle benodigde informatie zelf bij elkaar te zoeken of door een hele lijst resultaten te scrollen en pagina’s te browsen tot je eindelijk gevonden hebt wat je zocht. Google AI search doet dit werk voor je met AI Overviews.

Hier zie je een AI overview van ons, en wij vinden dat dit aardig klopt!:

2. Complexe samengestelde vragen stellen

“Zoek het beste restaurant binnen een straal van 5km, dat kindvriendelijk is en houd daarbij rekening met mijn notenallergie.”

Dit is een voorbeeld van een complexe samengestelde vraag. Er worden meerdere vragen tegelijk beantwoordt in één zoekopdracht en zo krijg je een veel specifieker antwoord op je vraag.

Resultaat: Hier krijgen we eigenlijk geen AI overview van. Wel krijg je een mooie lijst restaurants in de buurt in de resultaten.

3. Vooruitplannen

Je kan Google vragen om vooruit te plannen, zoals:

“Maak een diner plan voor de aankomende 3 dagen in Rome voor een groep van 5 mensen.”

Google geeft je dan een aantal opties voor de komende 3 dagen waarin ook nog de mogelijkheid zit om dit te specificeren per dag, of bijvoorbeeld op basis van specifieke vegan restaurants.

We hebben dit getest en het werkt zoals we hadden verwacht. Resultaat:

4. AI-geordende resultaten

Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën, kan het veel werk zijn om inspiratie te vinden en al je opties te overwegen. Straks kan je Google AI search gebruiken om met je mee te brainstormen en een door AI georganiseerde resultatenpagina te creëren die het verkennen gemakkelijk maakt. Denk hierbij aan nuttige resultaten zien, geordend onder unieke AI gegenereerde koppen, met een breed scala aan perspectieven en inhoud die bovendien relevant is.

We hebben dit getest, en zie hier het resultaat voor een “brainstorm over website ontwikkeling”:

5. Multimodaal zoeken

Je kent misschien de ‘reverse image search’ waar je een foto uploadt en vervolgens van Google de websites krijgt waar die foto opstaat? Met deze nieuwe update gaat Google een flinke stap verder met een functie waarbij afbeeldingen, video of een geluidsfragment kunnen worden ingevoerd. Je krijgt dan resultaten gebaseerd op jouw ingevoerde media, met informatie, tips, uitleg.

Resultaat? Dit werkt nog niet helemaal zoals je verwacht. Al klopt het uiteraard dat dit een foto van de John Frostbrug is, maar het lijkt eerder uit de metadata gehaald te zijn, dan dat het werkelijk een geval van ‘multimodaal zoeken’ is.

Gevolgen voor ons SEO werk

Er worden al snel flinke theorieën opgetuigd dat Google AI het einde van SEO zal betekenen. Dat is natuurlijk een beetje voorbarig en daar geloven wij niet zo in.

Anderzijds is dit wel de grootste Google search update in 25 jaar, die zeker gevolgen zal hebben voor SEO. Het zal een flinke aardverschuiving gaan veroorzaken, ook in het advertentie domein. Maar gezien een zeer groot deel van Google’s inkomsten (ca. 15%) voortkomen uit zoekwoord advertenties zullen ze daar niet zomaar vanaf willen.

Echter zullen er ook voor AI search weer allerlei manieren te vinden zijn om hiermee je website meer naar boven te duwen in de zoekresultaten. Het is nog even afwachten om te zien wat voor effect dit heeft, alvorens we onze SEO-strategie kunnen aanpassen.

Wanneer in Nederland?

De AI overviews zijn nu al een tijdje beschikbaar voor iedereen in Nederland.

OpenAI concurrentie

Natuurlijk zit ook OpenAI niet stil. De maker van ChatGPT en op dit moment marktleider in AI chatbots, en heeft zelf ook al een zoekmachine uitgerold (bron: Reuters). Toch is onze inschatting dat zelfs OpenAI op langere termijn niet op kan tegen Google in de zoekmarkt.

Onze inschatting is dat zelfs OpenAI niet op kan tegen Google, een bedrijf dat nou eenmaal enorm veel ervaring heeft op het gebied van zoekmachines.

Blijf op de hoogte

We houden het nieuws rondom Google AI search voor je in de gaten en zullen dit artikel weer updaten zodra we nieuwe bevindingen hebben kunnen toevoegen. Volg ons ook op socials, waar we het je laten weten als er een update is.

BOOOM Digital - Gradient styling element
BOOOM Digital - Gradient styling element
whatsapp +31 26 202 2354